Herfst en trends in planten
Wat gebeurt er in de Herfst? Inderdaad, de blaadjes vallen van de bomen. Daar houden we bij Forever Plants eigenlijk helemaal niet van: wij houden van groen! Ik hoop natuurlijk dat iedereen zijn groene vrienden in leven heeft weten te houden in de zomervakantie. Misschien heb je ze ondertussen alweer van buiten naar binnen gehaald om ze te beschermen tegen de naderende kou. Mochten jouw planten de zomer niet hebben overleefd, dan is het misschien wel tijd om wat nieuwe groene jongens in huis te halen. Vinden wij eigenlijk nog veel beter… Iets met goed voor de handel en zo ;-).
Groot, groter, grootst
Wat is de perfecte plant om in huis te halen tijdens de herfst en de winter? Daar is niet echt een eentonig antwoord op te geven. Wel merken wij dat er na de zomervakantie en na de kerst vooral gekozen wordt voor grotere planten. Als je veel binnen bent (en de kerstboom straks weer het huis uit is), wil je het natuurlijk wel gezellig maken! Grote planten (van 1 tot 1,5 meter hoog) zijn dan ideaal.
Wat kunnen wij als kweker met trends?
Als kweker kijken we in de traditionele keten eigenlijk niet snel verder dan wat ik zojuist heb beschreven. We hebben niet heel veel inzicht in de behoefte van de consument. Best vervelend eigenlijk, want we zijn er bij Forever Plants gek op om onze productieplanning zo te finetunen dat het helemaal aansluit op de vraag van de klant.
Dit is dan ook meteen een van de redenen waarom wij Plantsome ondersteunen. Per dag bezoeken zo’n 4000 mensen de webshop, waardoor we automatisch inzicht krijgen in de populariteit van planten. Hier kunnen we nu al veel van leren, maar hoe groot moet het bereik zijn om er echt keuzes op te kunnen baseren? Hoe groot is het verschil per doelgroep? En wat zijn de verschillen in trends per land en regio?
Gedreven door data
Je begrijpt: we hebben nog genoeg te ontwikkelen om echt goed inzicht te krijgen in de wensen van de consument. Of zijn er nog andere manieren om meer informatie te verzamelen die de echte klantwens weergeven? Vast wel. Wij gaan er in ieder geval mee aan de slag.
Trends baseren op data, dat is waar we naartoe willen!